Voor- en nadelen

De voordelen? Je reist 's nachts, dus het 'kost geen tijd'. Ik heb echter een hekel aan zittend slapen in een touringcar. Ik kom ontspannener aan dan vanuit 10+ uur in een auto, of 14+ uur in een bus. Plus, een aantal van deze reizen zijn gewoon écht mooi.
Nadelen? Je moet wel kunnen slapen in een heen-en-weer-schokkend stapelbed. Je kunt weinig meenemen, want je moet alles kunnen tillen. Ik had een ski's (in een tas, rechterhand), schoenen (in een tas, linkerhand) en een backpack. Dat moet je liggen.
Daarom vind je hier een top 10 met goede skitrips, zodat mensen dit kunnen gebruiken. Vooral ook voor volgend seizoen, dit jaar is zoeken.
De voorwaarden zijn: 'makkelijk' vanuit de nachttrein, weinig overstappen, noemenswaardig gebied. Het is geen volledig lijstje van alles wat je met de trein kán bereiken, er zijn nog veel meer opties met meer overstappen of kleinere gebieden. Het is een top 10 van ideale mogelijkheden.
De voorwaarden zijn: 'makkelijk' vanuit de nachttrein, weinig overstappen, noemenswaardig gebied. Het is geen volledig lijstje van alles wat je met de trein kán bereiken, er zijn nog veel meer opties met meer overstappen of kleinere gebieden. Het is een top 10 van ideale mogelijkheden.
Er staat er dus eentje niet op het lijstje: Je kunt met de Ski Thalys vrij makkelijk vanuit Nederland naar Aime-la-Plagne, en 9 uur is gewoon écht snel. Hij is wel ruim aan de prijs, dat wel, en je reist overdag.
Naast de top 10, die is gesorteerd op land en niet op volgorde van advies, staan onderaan nog veel algemene tips!
SkiWelt Wilder Kaiser - Brixental & Kitzbühel - Kirchberg
Bovenaan het lijstje moet het Oostenrijkse SkiWelt Wilder Kaiser - Brixental staan. 270km piste in een erg goed beoordeeld gebied. Officieel hoort Kufstein al bij het gebied, en daar stopt de nachttrein naar Innsbruck.
Logischer is de Nightjet te nemen tot Wörgl, en daar de trein naar Hopfgarten im Brixental Berglift of Brixen im Thale te pakken. Dat is ook een verwaarloosbaar stukje als je toch al op het station staat. Söll of Ellmau kan ook, maar dan moet je in Kufstein de bus zien te vinden, dus die tellen niet.
Als je iets langer blijft zitten, ben je naast de Skiwelt ook in Kitzbühel - Kirchberg. 181 km piste en maximaal 30 minuten vanuit Wörgl, als je geluk hebt zelfs met de RJX. Dat zijn dus optie 1 en 2.
(Overigens, als je langer in de REX 3 of S8 blijft zitten, kom je ook in Oberndorf in Tirol en St. Johann in Tirol, met een veel kleiner skigebied. Ook kun je nog naar Fieberbrunn en Leogang, maar dat is slechts een achteringang van Saalbach Hinterglemm en je mist de echte sfeer in het dal van het gebied)

Zillertal
In het Zillertal kun je uitstappen in Zell am Ziller, aan de Zillertal Arena of Mayrhofen, aan Zillertal 3000. Skipassen zijn overigens vaak een combinatiepas. De tip is wel een hotel te zoeken tussen het treinstation en lift.
Hoewel alles op te lossen is met genoeg moeite, maak je het zelf heel moeilijk om als je iets boekt in Finkenberg, Tux, Hintertux, Gerlos, Königsleiten, enz. Met de trein moet je echt naar één van de twee genoemde plaatsen. Dat is echter helemaal geen straf.
Zowel Mayrhofen als Zell am Ziller ben ik geweest, beiden wel met de auto overigens, en dat zijn allebei gewoon echt goede skigebieden met respectievelijk 142km en 147km pistes van hoge kwaliteit en leuke bars en restaurants.

Ski Arlberg
Als je in de nachttrein blijft ronken tot het eindpunt Innsbruck, kun je daar de trein nemen naar St. Anton am Arlberg. Het grootste skigebied van Oostenrijk, onder andere bekend van Lech, heeft één treinstation - in Sankt Anton.
Het bekende Sankt Anton is (blijkbaar, ik ben er niet geweest) sfeervol, heeft de bekendste après-ski tent Mooserwirt, maar is wel veel duurder. Boek geen ander dorp, Zürs of Lech zul je met je backpack naartoe moesten skiën of een taxi pakken.
Sankt Moritz
Dan heb ik er iets van 4 of 5 in Oostenrijk gehad, maar treinskiën in Zwitersland is minstens net zo mooi. De reisafstanden vanuit Zürich zijn wel iets langer, de nachttrein daarentegen duurt korter. Zwitserland heeft een gigantisch goede trein-infrastructuur, maar ik beperk me tot de best bereikbare gebieden.
Het één-na-grootste gebied van Zwitserland moet hier toch bovenaan staan. Je pakt vanuit Zürich de IC naar Chur, waar je overstapt op de IR naar St. Moritz. Daarbij kom je extragratistoevallig ook nog over het Landwasserviaduct. De Albula-spoorlijn is UNESCO-werelderfgoed, dus die 3:22 uit Zürich is eerder te kort dan een straf. Als je er bent, ligt er 325km piste voor je klaar, met heel positieve reviews. Het is niet goedkoop, dat niet.

Matterhorn Zermatt
Misschien nog bekender is Matterhorn Zermatt. Als je even wacht op de juiste trein, kun je met de rechtstreekse intercity naar Visp, waar je overstapt op de Matterhorn-Gotthard-Bahn. Totaal duurt het dan 3:12 tot Zermatt. Ook voor Zermatt geldt (blijkbaar): erg mooi gebied, prachtige reis, erg sneeuwzeker, maar heuulll érg duur.
Arosa - Lenzerheide

Misschien de bekendste trein van Zwitserland brengt je in het volgende gebied: Arosa-Lenzerheide. Na de intercity naar Chur stap je over op de straattrein richting Arosa. Vanuit die kant kun je dan het skigebied verkennen.
Davos Klosters
Volgens mij heb ik er dan nog 3 om het lijstje compleet te maken. Allereerst is relatief dichtbij Zürich het gebied Davos Kosters. In 1:51 sta je op Klosters Platz, waar de lift bijna óp het perron staat. Daarmee is het binnen Zwitserland het best breikbare gebied per trein.
Jungfrau-regio
Een echt railenthousiast-skigebied is toch de Jungfrau-regio. Vanuit Zürich sta je in 1:56 op Interlaken Ost. De route is wel iets minder adembenemend dan naar Zurich of St. Moritz, maar het duurt dan ook geen eeuwen. Er liggen 205km pistes klaar.
Dan begint het pas. De Berner-Oberland-Bahn brengt je naar Grindelwald of Lauterbrunnen, waarna je tandrad van de Wengernalpbahn tot je beschikking hebt die komt tot 2061m boven zeehoogte. Niet als doel, "gewoon" je uitzicht tijdens je ski-pauze!
Je kunt, als je een dagje niet wil skiën, vanuit daar ook nog verder met de Jungfraubahn. Het station Jungfraujoch is met 3454m het hoogste station van Europa. Ook dat blijkt echter, wederom, nogal prijzig. Die treintrip sowieso, maar ook de rest van het gebied.

Andermatt

De laatste die toch niet mag ontbreken is Andermatt. Daar ben ik zelf geweest. Vanuit Zürich pak je de trein, zonder overstap, tot Göschenen. Vanuit daar duwt de tandradtrein je in 12 minuten de berg op.
Andermatt niet het allerbeste gebied van dit lijstje, maar was wel adembenemend mooi met gewoon hele fijne pistes. Je skikaart is tevens een treinkaartje, die je dan ook nodig hebt om van Dieni in Sedrun te komen en v.v. In plaats van in de skilift, zit je soms even in de trein.
Perongeluktoevalliggratis zit het hoogte punt van de Glacier Express, die toeristentrein door heel Zwitserland, in dit skigebied. De Oberalppass is een treinstation met ski-in-ski-out, of je kunt vanuit het station terug naar Andermatt. De prijzen van eten en drinken viel me mee.
Italië: Kronplatz & Drei Zinnen Dolomiten
Vanuit Innsbruck sta je binnen 2:15 in Bruneck en Percha-Kronplatz in Italië. Vanuit daar heb je met de Dolomiti Superski-pas toegang tot prachtige pistes. Anders dan Google doet vermoeden staat er in Percha een skilift bovenop het station. Er is veel geïnvesteerd in de trein-ski-combinatie, en beide stations zijn relatief nieuw: Perca-Plan de Corores is sinds december 2010 een nieuw station én nieuwe skilift gemaakt. Versciaco-Elmo (Vierschach) is een nieuw station bij de bestaande skilift geopend in december 2014.
Je stapt uit in Innsbruck, neemt de Intercity richting Bologna tot Franzensfeste, en neemt daar de regionale trein tot Percha. Blijf je drie kwartier langer zitten, ben je ook probleemloos in Vierschach. De rest in Italië is vrij snel gewoon heel ver om met de trein te doen, maar de Superskipas vanuit Percha of Vierschach is gewoon een heel acceptabele optie. Het is wel iets verder dan andere opties, dus meer voor de railenthousiasteling.
Frankrijk
Frankrijk is niet makkelijk. Voor dit draadje, waar wintersport de hoofdrol speelde de trein meer een 'noodzakelijk kwaad' tot 'mooie bijkomstigheid' was, is Frankrijk gewoon niet je treinland. Dat betekent niet dat het niet kán, maar het is gewoon niet het meest logisch.
Algemene tips
Voor een korte reis ná de nachttrein, kies je Oostenrijk. Je staat om 10 uur op de piste als je een beetje wil toont. Om af en toe tussendoor getrakteerd te worden op UNESCO-uitzichten alsof het niets is, ga je naar Zwitserland.
Het belangrijkste bij deze manier van reizen is een hotel op loopafstand, of skibusafstand, van station én lift. Als je op locatie nog een uur gaat zeulen met al je rotzooi, pak je volgende keer weer de auto. Geloof me, dat is mijn ervaring ook met andere (zomer)treintrips.
Als je die vorige tip ter harte neemt is deze overbodig, maar: kies het goede gebied daarbinnen het goede dorp qua bereikbaarheid! Gerlos is vast hardstikke leuk, maar niet met de trein-trein-trein-bus-bus combinatie.
Verder, Google Maps is hiervoor waardeloos, want die vindt de NJ "te sloom" en zal komen met prutopties die sneller zijn. Maar het is juist chill dat die nachttrein naar Jenbach er 13 uur over doet: kun je even settlen, drankje doen, 8 uur tukken, ontbijten en weer uitstappen. Kies dus zelf je nachttrein, uitstapstation (voor Zwitserland altijd Zürich, voor Oostenrijk Kufstein, Wörgl, Jenbach of Innsbruck), en gebruik vanaf daar een routeplanner. Dat kan Google Maps, de ÖBB of de SBB zijn, maar alleen voor het laatste hobbeltje.


Je kunt de nachttrein boeken bij NS International, maar ze worden allemaal (ook naar Zürich!) gereden door de ÖBB dus vaak vind je meer opties op oebb.at. De site is duidelijk, in Duits en Engels, en overzichtelijk.
Er zijn slaaprijtuigen met gedekte bedden met matrassen en luxe ontbijt, soms met badkamer. En er zijn ligrijtuigen / liegewagen / couchette, met een ligplek, lakenzak en deken plus klein ontbijt. In beide coupés kun je de kamer privé boeken (obv beschikbaarheid), of een bed in een gedeelde kamer zoals een hostel. (N.b. de foto's zijn beide van een privékamer zonder badkamer in een slaaprijtuig)
Grootste probleem is om dit seizoen nog beschikbaarheid te vinden. Een beetje flexibiliteit helpt wel: di 14/15 feb - di 21/22 feb kun je voor 395 euro een privé-ligcoupé hebben voor drie pers. Dat is €132 p.p, retour inclusief 2 overnachtingen en zonder kamergenoten. Koopje!